آداب عقیقه +دعای عقیه +احکام عقیقه کردن

گلچینی از مطالب دینی و پاسخ به سئوالات

آداب عقیقه +دعای عقیه +احکام عقیقه کردن


  بسم الله الرحمن الرحیم

آداب و شرایط عقیقه

تعریف و معنای عقیقه در اسلام:

عقیقه گوسفند یا شتری است که بعد از تولد فرزند برای او قربانی می­کنند. ذبح این قربانی فوائد زیادی برای فرزند دارد و نیز دارای آدابی است که برخی از آنها در این نوشتار ذکر می­گردد.

 اگر برای فرزند عقیقه نكردند مستحب است خودش هر زمانی قدرت پیدا كرد تا آخر عمر آن را انجام دهد. و پرداختن پول عقیقه به فقرا به جای عقیقه كفایت نمی كند.

 * عقیقه مستحب مؤکد است تا جایی که در روایات از آن به عنوان کاری واجب یاد شده است؛ هر چند که فقها از این عبارت استحباب مؤکد را فهمیده­اند.

در استحباب عقیقه بین فرزند پسر و دختر و همین طور بین فرزند اول و دوم و... فرقی نیست ولی مستحب است برای پسرگوسفند نر و برای دختر گوسفند ماده عقیقه كنند ـ عقیقه باید گوسفند یا گاو یا شتر باشد و حیوان دیگر مثل مرغ كفایت نمی كند.
عقیقه لازم نیست بره و میش باشد بلكه بز هم كفایت می كند.
و مستحب است چاق و سالم باشد. هنگام سر بریدن دعای مخصوصی كه در مفاتیح الجنان نیز ذكر شده بخوانند.
گوشت عقیقه را به طور ساده با آب و نمك بپزند و حداقل ده نفر از مؤمنین را دعوت كنند تا بخورند و برای نوزاد دعا كنند و می توانند گوشت آن را به صورت خام یا پخته تقسیم كنند.

خوردن مادر و پدر و خواهر و برادر نوزاد از گوشت عقیقه مكروه است اما حرام نیست شكستن استخوان های عقیقه مكروه است و لذا اگر نخواهند گوشت را قطعه قطعه كنند طوری باشد كه استخوان ها شكسته نشود

 

* مستحب است که قربانی، سالم از عیب بوده و فربه باشد.

* مستحب است که از جهت مذکر یا مؤنث بون با جنسیت فرزند مساوی باشد.

* مستحب است عقیقه در روز هفتم از تولد فرزند صورت گیرد و اگر در آن روز قربانی نکردند در روزهای بعد از آن انجام دهند.

* استحباب عقیقه فقط در زمان طفولیت نیست بلکه هر کس که بداند برایش عقیقه نکرده­اند می­تواند برای خود قربانی کندو از ثواب و فوائد آن بهره­مند شود. 

* برای والدین و نیز عائله­ی آنها مکروه است که از گوشت قربانی استفاده کنند.

* مکروه است که استخواهای آن شکسته شود.

دعای عقیقه  

قبل از ذبح قربانی این دعا را بخوانید:

بسم الله وَ بالله اللهُمَّ هذِهِ عَقیقهٌ عَن فُلان (نام فرزند خود را ببرید) لَحمُها بِلَحمه، وَ دَمُها بِدَمه، وَ عَظمُها بِعَظمِهِ، اللّهُمَّ اجعَلهُ وِقاءً لِآلِ محمَّد.

بِسم اللهِ وَ بالله وَ الحَمدُ لِلّه وَ اللهُ اکبر إیماناً بِالله، وَ الثَّناءَ علی رسول الله صلّی الله علیه و آله و سلَّم وَ العَظَمَهَ لِأمرِهِ، وَ الشَّکرَ لِرِزقِه، وَ المَعرِفَهُ بِفَضلِه عَلَینا أهلُ البَیت.

اگر فرزند شما پسر بود بگویید:

اللّهمَّ إنَّک وَهَبتَ لَنا ذَکَراً وَ أنتَ أعلَمُ بما وَهبتَ، وَ مِنکَ ما أعطیت، وَ کلُّ ما صَنَعنا فَتَقَبَّلهُ منَّا عَلی سُنَّتِکَ وَ سُنَّهِ نبیِّکَ وَ اخسَأ عَنَّا الشَّیطانَ الرَّجیم. اللّهمَّ لَکَ سُفِکَت الدَّماء لاشریکَ لَک وَ الحَمدُ لِلّه رَبَّ العالَمین.

اللّهمَّ لَحمُها بِلَحمه، وَ دَمُها بِدَمهَ، وَ عَظمُها بِعَظمِه، وَ شَعرُها بِشَعره، وَ جِلدُها بِجِلدهِ، اللّهمَّ اجعَلها وِقاءً لِفُلانِ بنِ فَلان (به جای فلان بن فلان نام فرزند همراه با نام پدر او را ببرید)

بعد از خواندن این دعا قربانی را به نام فرزند خود بگذارید و آن را ذبح کنید.

سپس این آیه شریفه از سوره انعام آیه 79 به همراه این عبارت بخوانید:

 

يا قَوْمِ اِنّى بَرىٌ مِمّا تُشْرِكُونَ اِنّى وَجَّهْتُ وَجْهِىَ لِلَّذى فَطَرَ السَّمواتِ وَالارْضَ حَنيفاً مُسْلِماً وَ ما اَنَا مِنَ الْمُشْرِكينَ اِنَّ صَلوتى وَ نُسُكى وَ مَحْياىَ وَ مَماتى لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمينَ لا شَريكَ لَهُ وَ بِذلِكَ اُمِرْتُ وَ اَنَا مِنَ الْمُسْلِمينَ اَللّهُمَّ مِنْكَ وَ لَكَ بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ وَاللَّهُ اَكْبَرُ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ تَقَبَّلْ مِنْ فُلانِ بْنِ فُلانٍ 
اى قوم از آنچه شما شريك خدا قرار مى‏دهيد بيزارم،من متوجه نمودم رويم را به جانب كسى‏كه آسمانها و زمين را آفريد با خلوص و از سر تسليم،و من از شرك ورزان نيستم.به درستى كه نمازم‏ و عبادتم و زندگى‏ام و مرگم براى خداست،پروردگار جهانيان،شريكى ندارد،به اين حقيقت امر شدم و من از مسلمانانم،خدايا از تو و براى تو،به نام تو و به تو،و خدا بزرگ‏تر است،خدايا درود فرست بر محمّد و خاندان محمّد،و از فلان فرزند فلان بپذير.

و نام فرزند را بگويد سپس ذبح كند. 

مأخوذ از کتاب فقهی لُمعه اثر شهید ثانی رحمه الله علیه/ رساله مراجع عظام


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






نویسنده : مشاور مذهبی
تاریخ : یک شنبه 1 ارديبهشت 1392
زمان : 8:21


.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.