فایل دوره آموزشی فرهنگ و آداب پوشش/1.فرهنگ پوشش

گلچینی از مطالب دینی و پاسخ به سئوالات

فایل دوره آموزشی فرهنگ و آداب پوشش/1.فرهنگ پوشش


بسم الله الرحمن الرحیم

فایل فرهنگ پوشش بدون ویرایش و منابع

مفاهیم و اصطلاحات حجاب یا پوشش

مقدمه
لباس پوشیدن سابقه ای به اندازه حیات انسان دارد و جز پیروان یکی از مکاتب فکری که بر لزوم برهنه زیستی پای می فشارند، (1) همه افراد به نوعی آن را تجربه می کنند . این پدیده، به رغم ارتباطش با خصوصیات مختلف فردی و اجتماعی انسان، دست کم به سه نیاز وی پاسخ می دهد:
1 .
حفاظت در سرما و گرما و برف و باران (2)
2 .
حفظ عفت و شرم (3)
3 .
آراستگی، زیبایی و وقار (4)

ضرورت پوشش اسلامي در قرآن‏
پوشش اسلامي از احکام ضروري اسلام(4) است و هيچ مسلماني نميتواند در آن ترديد کند؛ زيرا هم قرآن مجيد به آن تصريح کرده است و هم روايات بسيار بر وجوب آن گواهي ميدهند. به همين جهت، فقيهان شيعه و سني به اتّفاق به آن فتوا داده‏اند. همان طور که نماز و روزه به دوراني خاص اختصاص ندارد، دستور پوشش نيز چنين است و ادعاي عصري بودن آن بيدليل و غير کارشناسانه مي نمايد.

تعریف:

حجاب در اصل همان منع است و به ستر و پوشش نیز حجاب می گویند چون ستر و پوشش مناسب به طور معمول از مشاهده بیگانگان و نامحرمان جلوگیری  می کند و در عربی به نگهبان هم حاجب گویند چون مانع ورورد و خروج بیگانگان به مکان و حریم ویژه ای می گردد.

مفهوم اصطلاحی پوشش:

مفهوم کلی: هر چیزی که از دیده شدن چیز دیگری جلوگیری کندو آن را بپوشاند.

کاربرد اصطلاحی پوشش:

·        در عرفان: منفی است/حافظ تو خود حجاب خودی از میان برخیز

·        در فقه: مثبت است و بعلت ظاهر و جسم زن بیشتر به آن محتاج است(تفاوت های جسمی زن و مرد / کتاب زن تالیف حکیمی/نشر امیرکبیر)

·        گستره حجاب و پوشش اسلامی: دایره حجاب وسیع است و کاربرد وسیعی از جمله در:

§     چه امور ظاهری و باطنی

§     همه آقایان هم بانوان

§     هم فردی هم اجتماعی

§     امری هم حق الناس و هم حق الله

انواع:

1.      در گفتار

2.      شیوه راه رفتن

3.      رفت و آمد

4.      در لباس

5.      در نگاه

6.      در پاکدامنی

7.      پوشش ظاهری

8.      حریم خصوصی

9.      معاشرت و روابط درونی اعضای خانواده

10. معاشرت و روابط اجتماعی

11. خفظ زینت و زیبائی ظاهر بدن

«نکته»

منظور از پوشش ظاهري ،مخفی کردن زن نيست و در اصل به مفهوم پنهان کردن زن از ديد مرد بيگانه است. بدين سبب، هر پوششي حجاب نيست. بلکه حجاب پوششي است که از طريق پشت پرده واقع شدن تحقق يابد؛ ولي بر خلاف تصور عموم و نيز آنچه مشهور است،مثلا" در آيه حجاب(6) در قرآن «وَ إِذا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتاعاً فَسْئَلُوهُنَّ مِنْ وَراءِ حِجابٍ...؛(7) چون از زنان پيغمبر(ص) متاعي خواستيد، از پس پرده بخواهيد». درباره زنان آن حضرت و بيش‏تر به منظور مسائل سياسي و اجتماعي نازل شده است(8) نه پنهان کردن زن در مقابل نامحرم. به کارگيري کلمه «حجاب»(9) در خصوص پوشش زن اصطلاحي نسبتاً جديد است و همين سبب گرديده بسياري گمان کنند اسلام خواسته است زن هميشه پشت پرده و در خانه محبوس باشد و بيرون نرود؛(10) يا مثل «ويل دورانت» بگويند: «اين امر خود مبناي پرده پوشي در ميان مسلمانان به شمار ميرود»؛(11) و يا مدّعي شوند حجاب به وسيله ايرانيان به مسلمانان و اعراب سرايت کرده است؛ در حالي که آيات مربوط به حجاب (پوشش اسلامي زنان در مقابل نامحرمان) قبل از مسلمان شدن ايرانيان نازل شده است. در عهد جاهليت نيز - همان طور که ويل دورانت ميگويد(12) و کتب تفسير شيعه و سني(13) تأييد ميکند - اعراب چنين پوششي نداشتند و عادتشان تبرّج و خودنمايي بود که اسلام آن را ممنوع ساخت: «وَ لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِيَّةِ الْأُولي.»(14)
بنابراین:

 آنچه از قديم به ويژه نزد فقها در بحث نماز (کتاب الصلوة) و ازدواج (کتاب النکاح) رواج داشته، واژه «ستر» و «ساتر» به معناي پوشش و وسيله پوشش زن در مقابل نامحرمان بوده است. بنابراين، وظيفه پوشش اسلامي بانوان به معناي حبس و زنداني کردن و قرار دادن آنان پشت پرده و در نتيجه عدم مشارکت اين گروه عظيم در فعاليت‏هاي اجتماعي نيست. اين وظيفه بدان معنا است که زن در معاشرت با مردان بدنش را بپوشاند و به جلوه گري و خودنمايي نپردازد و مشارکتش در فعاليت‏ها بر اصول انساني و اسلامي استوار باشد.(15)

*******

مراتب حجاب:

1-واجب

2-کامل

3-برتر

درجات حجاب:

1.      تحمیلی:

2.      تقلیدی

3.      مصلحتی

4.      استدلالی

5.      تعبدی


فلسفه حجاب

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






نویسنده : مشاور مذهبی
تاریخ : جمعه 20 آبان 1386
زمان : 11:36


.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.